Lokal landmand: Gesten-afdelingen skaber aktivitet og liv i området

H.C. Gæmelke er en af de mange lokale landmænd, som benytter sig af faciliteterne på Vestjyllands Andels afdeling i Gesten. Han glæder sig over de positive sidegevinster, som afdelingen fører med sig.

Med kornmodtagelse i Errested, en stor AgroLand-butik i Vamdrup samt en fuldtidsåben afdeling med tilhørende butik i Gesten er Vestjyllands Andel pænt repræsenteret i Syd- og Sønderjylland. Denne tilstedeværelse stemmer således godt overens med grovvareselskabets ambitioner om at tiltrække endnu mere korn i området.

Én af de landmænd, som benytter sig af Vestjyllands Andels faciliteter, er griseproducenten HC Gæmelke.

- Meget af vores korn fra høsten bliver kørt her til Gesten, hvor det bliver lagret i en periode. Det giver rigtig god mening for os, fordi vi har afdelingen så tæt på, forklarer HC Gæmelke og sender i samme forbindelse roser afsted mod VA-medarbejderne i Gesten.

- Vi er glade for den service, som vi får hernede. De strækker sig langt for at hjælpe den enkelte kunde, og det er virkelig værdsat. Derudover betyder det meget, at der er kommet en fuldtidsåben afdeling, hvor vi kan afhente planteværn eller andre produkter, præcis når vi står og mangler det.

Serviceniveauet bliver da også prioriteret højt. Det fortæller Kjeld Sørensen, der er ansat på afdelingen i Gesten.

- Vi prioriterer at hjælpe hver enkelt kunde bedst muligt, så de forhåbentlig får lyst til at komme igen en anden gang. Det gælder også ift. vores lille butik, hvor både landmænd og private kommer forbi efter gødning, muld, kæledyrsfoder osv. Og hvis vi ikke har det, de skal bruge, kan vi sende dem videre til AgroLand i Vamdrup, som også er ejet af Vestjyllands Andel.

- Generelt forsøger vi så vidt som muligt at skabe nogle nære relationer til kunderne. Og det er da klart, at det giver lidt ekstra point på kontoen, hvis jeg f.eks. svinger forbi en kunde med nogle varer på vej hjem fra arbejde. Sådan noget husker de, lyder det fra Kjeld Sørensen.

Liv og aktivitet
Også for lokalområdet Gesten er det positivt med en fuldtidsåben grovvareafdeling. Dermed skabes der et vist aktivitetsniveau i nogle store erhvervsbygninger, som tidligere har kørt på lavt blus.

- For en mindre by som Gesten er det vigtigt, at de forskellige bygninger ikke bare står og forfalder. Og i takt med at Vestjyllands Andel har prioriteret en fuldtidsåben afdeling hernede, bliver der skabt noget mere aktivitet og liv i området, med en positiv effekt på lokalsamfundet til følge. Det kan vi bl.a. se på boligmarkedet, hvor de huse, der er til salg, hurtigt bliver afsat, påpeger HC Gæmelke og tilføjer:

- Dét kan naturligvis ikke tilskrives Vestjyllands Andels tilstedeværelse alene, men afdelingen er uden tvivl med til at skabe en positiv udvikling i byen.

Vestjyllands Andel råder over i alt 26 afdelinger, som er fordelt over det meste af Jylland. I juli 2020 overtog Vestjyllands Andel afdelingen i Gesten fra Danish Agro og lavede det sidenhen til en fuldtidsåben af slagsen.