Farvel til gummihammeren: Vestjyllands Andel lancerer nyt silomålesystem med en præcision på 98,5%

Vestjyllands Andel har i tæt samarbejde med en landmand og eksterne samarbejdspartnere udviklet det digitale silomålesystem VA SiloSense, som nu tilbydes til alle grovvareselskabets kunder.

Offentliggjort d. 15. marts 2022

Dataregistrering og -analyse er som bekendt afgørende faktorer i forbindelse med drift og optimering af en moderne landbrugsbedrift. Og nu får Vestjyllands Andels kunder muligheden for at lægge endnu flere data ned i værktøjskassen.

Via det digitale silomålesystem VA SiloSense kan såvel grise- som kvægfoderkunder skabe overblik over fodermængderne i deres siloer. Det skal bl.a. sikre en smidigere arbejdsgang og mindske risikoen for tørløb.

- Vi har store forventninger til denne nye løsning, som skal være med til at skabe større overblik for den moderne landmand. Mange af nutidens bedrifter har siloer på forskellige lokationer, og det kan få store konsekvenser ift. mistet tilvækst, tabt mælkeydelse osv., hvis en af disse løber tør. Derfor har der været stor motivation for at udvikle et digitalt system, som både kan mindske denne risiko og samtidig kan frigive tid for vores kunder og medlemmer, påpeger Jesper Bilberg, salgschef i Vestjyllands Andel.

Farvel til gummihammeren
I løbet af det seneste år har VA SiloSense kørt som et pilotprojekt hos Anders Biltoft Houe Hansen, der har en større avlsbesætning på Vester Kjærgård i det midtjyske.

Via en sensor på hvert ben af hans i alt 5 siloer har systemet løbende registreret den mekaniske påvirkning på hver silo. Disse data kan tilgås via en app, som giver et real-time overblik over foderforbruget.

- Det er en spændende løsning, som giver mig mulighed for at holde øje med foderforbruget digitalt og herigennem få nogle data til at optimere min bedrift. Samtidig er det blevet nemmere for mig som landmand at holde et overblik over, hvad jeg har i mine siloer, fordi jeg kan følge det hele på appen. Med dét værktøj behøver jeg ikke længere køre rundt og banke på siloer med gummihammeren for at sikre, at jeg har den nødvendige mængde foder, fortæller Anders Biltoft Houe Hansen og tilføjer:

- Som fremtidens landmand er jeg interesseret i al den data, jeg kan få på min bedrift. Og foder er nu engang den største omkostning ved at producere grise. Så kan jeg optimere bare en lille smule via de data, vi får ind fra de forskellige vejeceller på siloerne, kan det være med til at øge min bundlinje.

Præcision på 98,5%
I forbindelse med pilotprojektet har de implicerede parter haft stor fokus på sikkerheden i de målte værdier. Derfor er det også meget tilfredsstillende, at VA SiloSense kan mønstre en præcision på hele 98,5%.

- Selve vejesystemet har en tolerance på +/- 1,5%, hvilket er mere end acceptabelt ift. at give landmanden et retvisende billede af, hvor meget foder han har til rådighed i siloen. Samtidig er det en fordel, at systemet kører på et trådløst setup, fordi det både giver en hurtigere montering samt mulighed for at installere det på afsides lokationer, forklarer Karsten Bentley Nørtoft fra FeedSense ApS, der har stået for udviklingen af selve vejesystemet.

I forbindelse med håndtering af data og overvågning af siloerne har Vestjyllands Andel desuden allieret sig med en eksisterende samarbejdspartner i form af GrainIT. Salgschef Jesper Bilberg glæder sig da også over at skulle navigere i et kendt og brugervenligt system, som flere af kunderne allerede har erfaring med.

Karsten Bentley Nørtoft og Anders Biltoft Houe Hansen foran siloerne på Vester Kjærgård.